Lasta effektivare!
Att tänka på effektiviteten när man utför någon form av maskinarbeten borde sitta i ryggraden. En grävmaskin är en dyr investering och som man vill ska ge resultat. Allt för ofta ser man grävmaskiner lasta upp massor på ett horribelt ineffektivt sätt. Att optimera lastningstekniken kan spara minst 5% och ibland mycket mer därtill. Genom att bara tänka till kan man lasta mycket effektivare! Det kan vara skillnaden mellan vinst och jämnt ut! Det vill säga om du kör på fastpris…
En förvånande sak är att jag inte, efter en översiktlig sökning, hittar något skrivet om det här ämnet på svenska dvs. hur man kan lasta effektivare. Det finns studier om maskinstyrningens intåg och verkan på effektivitet, om effektivare och bränslesnålare motorer, men inte något som faktiskt beskriver hur man på ett praktiskt sätt jobbar effektivare med schaktning. Som bekant är anläggningsbranschen skamligt ineffektiv. Artikel från 2008. De sista 12 åren har inte gett mycket.
Om yxan är slö och man inte slipar eggen, då måste man använda mer kraft. Man vinner alltså på att använda vishet.
Predikaren 10:10
Innan ens inledningen är slut, känns det redan som att allt kan omöjligen kan få plats i ett enda inlägg.
Lasta effektivare: vad är god lastningsteknik och vad är dålig lastningsteknik?
God lastningsteknik = att inte vara långsam.
Innan man ens ska fylla en lastbil, vad är det som gör saker långsamt?
- Olyckor! Schaktras!
- Avgrävda kablar/ledningar!
- Dåligt maskinunderhåll!
- Dålig planering!
Allt som gör att du får stillestånd gör att tiden = pengarna tickar.
Det är viktigt att använda rätt rasvinkel som är lämplig för massorna. Det göra att massor inte kalvar in i schakten under ledningsbyggnadsfasen. Håll koll på materialförändringar och anpassa släntlutningarna efter det.
Följ ”Schakta Säkert”! Att arbeta säkert innebär att man jobbar snabbt. Det finns inget långsammare än när något rasar och arbetsmiljöverket ska kopplas in. Det värsta som kan hända är att en kollega skadas eller omkommer i ett arbete. Försök sätta en siffra på det. Om du gör det så tar du inte risker igen! Så prioritera säkerheten när du arbetar.
Det här hände mig
En avgrävd ledning kostar mycket mer än vitet som man betalar till ledningsägaren. Jag och Theo grävde längs en telekabel och vips så var olyckan framme. Kanske för att jag som spadgubbe inte var tillräckligt flitig och grävde provgropar längs teleledningen för att säkerställa att den var där utsättningen från ledningskollen var.
Varför fungerar inte telefonerna?! Kontoret vi jobbade i närheten av var inte alls glada över avbrottet. Jag och Theo fick inte mycket gjort den dagen mer än att gräva upp kring den skadade ledningen så att televerksgubbarna kunde ha plats att koppla ihop ledningarna och laga skadan. Telegubbarna var supertrevliga, de ryckte på axlarna och sa att sånt händer. De gjorde väl inget annat än att åka på skadade ledningar. Sedan kom det en räkning på 7 lax från ledningsägaren som en liten påminnelse att inte göra om det.
Aja – poängen är att det inte blev mycket lastat den dagen. Så säkerställ ledningarnas plats genom provgropar och var ”grävallvarlig”! Mer om det en annan gång.
Maskinhaveri av olika karaktär kostar pengar! Kontrollerar dina maskinister kolvar, slangar, oljor och allt annat som ska kollas varje dag? På kvällen är allt varmt och man kan se var eventuella läckor finns. Självklart värmer man upp maskinen innan produktionsstart. Och då menar jag inte att man låter maskinen gå på tomgång 10 minuter så att hytten blir varm, utan att man rör på alla rörliga delar i maskinen så att oljan flödar ut och blir smidig. Går en slang så tickar pengarna, och lastbilschaffisen får sig en betald upptäcktsfärd på valfritt socialt medium…
Detta kan sammanfattas i dålig planering. Tänk efter vad som kan inträffa och förbered dig på det. Då ökar du effektiviteten på grävmaskinens kärnverksamhet, att gräva!
Men Landskaparen, jag gör redan allt detta, vad mera fattas mig?
Bra gjort, gode entreprenör. Nu till saken.
Du vill flytta massor fort. Två saker driver detta: Din cykeltid och skopans fyllnadsgrad. Så fyll din skopa full och få ner den i flaket eller limpan med största effektivitet, då flyttar du massor effektivast.
Generellt om hur man kan lasta effektivare
Stå jämnt och stabilt, dra till marken så att du inte vickar och gungar. Använd rätt grävläge, prioritera rätt funktioner och läs din manual. Behöver du svänga mer än 90 grader så prioritera svängkransen. Ha drivmotorerna på banden längst bak, det gör att det blir mindre slitage och mer motvikt.
Från den utmärkta boken CAT PERFORMANCE HANDBOOK 48 (engelska) på dryga 2000 sidor från CAT som går ner i minsta detalj på dessa saker.
Stå på pall – om möjligt
Minska svängradien
Minska cykeltiden = snabbare lastning = mer gjort.
Cykeltiderna varierar beroende på storleken på maskinen. En mindre maskin roterar snabbare. En mätning jag skrivit upp är att en Takeuchi 8t hade en cykeltid från tömning till tömning med en svängradie om 180 grader på 22 sekunder.
En enkel justering där dumpern körde närmare så att svängradien blev ca 100 grader gav en cykeltid på 18 sekunder. Det tog ca 10 fulla skopor att fylla 9 tons dumpern. Skillnaden är alltså 40 sekunder eller 18% bara genom att positionera sig lite bättre! Helt otroligt!
Man kan inte alltid få svängradien så tajt, särskilt inte i städer och befintliga anläggningar. Men då kan man sträva efter att komma in med svängen över kortsidan på lastbilen och ha ca 90 graders svängradie. Kan man uppnå detta så är mycket vunnet. Detta istället för att lastbilen backar in rakt mot baken på grävaren och den nu måste svänga 180 grader och dessutom vara noggrannare för att inte spilla över sidorna!
Är 180 graders lösningen den enda möjliga så är det bra att ha prioritet på svängen. Och eventuellt inte ha för fulla skopor så att man tappar material på ytan som man sedan måste spendera tid på att städa upp.
Kraftområdet
Ett mycket vanligt fel, eller nybörjarteknik (mig själv inkluderad), är att gräva för länge på samma ställe. Gräv med kort rörelse på stickan och förflytta maskinen istället. Dra hellre många tunna lager (100-200mm) istället för djupa tag i schakten.
Börja lyfta bommen efter ca 75% av skopans rörelse.
De små detaljerna
Ha rätt skopa. Lastar du lera, sprängsten eller hård morän? Ta dig tid att byta till rätt skopa!
Ha första skopan full när dumpern/lastbilen kommer, och tippa i den sekunden efter att du tutat om att de kan stanna.
Som maskinist: kom i tid till jobbet, och från rasten. Prata med lastbilchaffisarna och tajma deras körtid.
Ha inte folk i närheten när det inte behövs. Säg till spadgubben att stå på behörigt avstånd och se till att även arbetsledaren gör det. Lämpligt avstånd är 2 gånger räckvidden för maskinen. Det gör arbetet säkert och effektivt. Dessutom behöver inte maskinisten sänka hastigheten på sitt arbete på grund av säkerhetsskäl.
Sammanfattning
Många bäckar små gör en stor å – brukar man ju säga. Man kanske inte kan uppnå perfektion, men man kan sträva efter förbättring och du kan lasta mycket effektivare. Det är inte ett orimligt mål att grävmaskiner ska producera 7 timmar om dagen istället för 3-4 timmar om dagen, som vanligt är. Självklart fakturerar bägge 8 timmar.
Har du tips som du vill dela med dig av? Hör gärna av dig. Bu eller bä, allt är välkommet.
Vidare läsning
En artikel som jag inspirerats av: Excavator Production Heroes Take the Textbook To the Trench – Construction Equipment
Gruvindustrin har skrivit mycket om detta.
Lyssna även på avsnittet Aldrig mer avgrävda ledningar.
Kolla också in mina kurser.